Söderås Journalen Klippanshopping.se

När Söderås Journalen startade för 24 år sedan var andra tidningar, TV och Radio de övriga mediaplattformar som fanns. Det som sedan har hänt, i rasande fart, är att Internet, Facebook och andra s k sociala medier har etablerat sig som ett dagligt inslag i våra liv. Det påverkar samhället oavsett om vi vill eller inte. Hur anpassar sig Söderås Journalen efter detta faktum?

– Söderås Journalen är ju väl etablerad i sitt utgivningsområde och tidningens popularitet har de senaste åren ökat och ökat, säger Bengt Wetterberg, ägare till Adapt Media som ger ut Söderås Journalen.

– Vi tror på tidningens framtid när det gäller att publicera den på papper, men för att trygga tidningens framtid är det mycket viktigt att vi jobbar som andra tidningsutgivare, nämligen att vi även publicerar Söderås Journalen på nätet.

Därför startade man upp www.klippanshopping.se i januari 2010. Här publiceras Söderås Journalens alla artiklar och speciella artiklar som bara finns på sajten. Man presenterar också Dagens lunch och en evenemangskalender som visar vad som är på gång i vårt närområde. Kommunens föreningar finns presenterade med kontaktuppgifter.

Handel och andra företagstjänster

Här presenteras också över 300 olika butiker och andra företag som finns i vårt område. Ett 70-tal av dessa abonnerar också på en ”egen” sida där man visar upp öppettider, adress- och telefonuppgifter. Många av dessa annonserar också sina varor och tjänster i Söderås Journalen men annonserna finns på Klippanshopping.se. Dessutom har de företag som vill möjlighet att presentera ytterligare erbjudanden på ”sin” sida. Vilka butiker och företag som har detta kan man snabbt få reda på genom att klicka på
”Aktuella erbjudanden”.
– I månadsskiftet hade vi en utbildningskväll för några butiker och företag om hur de kan använda Klippanshopping.se i sin marknadsföring. Det var en mycket givande kväll där vi kunde visa i detalj hur de kan använda
sajten. Vi fick också många bra synpunkter från deltagarna som vi redan har tagit hänsyn till och ändrat.

– Vårt mål med Klippanshopping.se är att alla Klippanbor ska ha den som startsida på sin dator. Det kan tyckas som ett något pretantiöst mål, men ska man ”nå trädtopparna måste man sikta mot himlen”, säger Bengt Wetterberg med glimten i ögat.

Ungdomarna = Framtiden

Framtidens läsare av Söderås Journalens artiklar, företagsreportage och annonser är ju den yngre generationen. Därför satsar man på att tidningen även ska bli känd för dessa genom att jobba mycket med Klippanshopping.se där tidningen alltså finns i digital form. I detta tänk ingår ju också att det ska bli känt för internetanvändarna hur bra butik- och tjänsteutbud vi har i Klippan med omnejd.
– Vi vill också uppmärksamma att Klippan-shopping.se inte är en sajt som enbart är uppbyggd på databasuppgifter där man länkar från en sajt till en annan. Det som skiljer Klippanshopping.se från dessa ”automatiserade” sajter är att vi hela tiden lägger ett personligt engagemang i vad som skrivs och presenteras där. Detta gör att sajten blir mycket mer ”levande”, menar Bengt Wetterberg.

TÄVLING!

Idag har Klippanshopping.se c:a 4000 unika besökare per månad. För att locka in ännu fler personer på sidan så finns Klippanshopping.se också numera på på Facebook.
– Klicka in på facebook.com/klippanshopping så kan man lätt delta i vår tävling där. När man är inne på Facebook så ”delar” man länken, ”gillar sidan” och går in och skriver något på vär gästbok på Klippanshopping.se.

– Då deltar man i vår tävling där man kan vinna en bild med valfritt motiv från vår fototävling 2012. Vi printar ut fotot på canvas och slutresultatet blir en tavla i format 70×100 cm.

Är du inte en van dator- och facebook-
användare har du kanske någon i din närhet som kan hjäpa till med detta!
– Det är viktigt att poängtera att vi med vår satsning på webben har flera goda syften: Att trygga papperstidningens Söderås Journalens framtid, få alla datoranvändare att se mervärdena på Klippanshopping.se samt inte minst att hjälpa till med att stärka handels- och företagsklimatet i vårt närområde, avslutar Bengt Wetterberg.