Ungt Företagande i skolan
UF är en förkortning av Ung Företagsamhet, och är en kurs där eleverna omsätter de studier de tillförskansat sig under de två första gymnasieåren till praktik. Eleverna bildar grupper, plockar fram en produkt/tjänst de ska sälja, marknadsföra och göra affärsplaner och budget.
Botten Upp är ett lyckat exempel på UF-företag som lyckats bra och lärt sig mycket av sin UF-resa. De tre tjejerna Amelia Ekbladh Johansson, Mathilda Magnusson och Nova Frykman Axelsson har sålt olika dricksglas som de blästrat tryck på.
– Försäljningen har gått bra trots pandemin och alla dess begränsningar. Vi har lyckats nå ut och både beröra och intressera med våra designade glas. Idén med designade glas fick vi från att dricksglas är något alla behöver när de flyttar hemifrån, säger Amelia.
Det är en trend inom UF företagen att budskapet ska beröra andra och att en del av vinsten ska gå till välgörande ändamål. Botten Upp valde att en del av vinsten gick till gåvopaket för arbetet mot barnäktenskap.
– Vi ville få fram ett starkt budskap och hjälpa genom andras konsumtion, fyller Nova i.
Lärorikt med företagande
UF-företagande är ett lärande för livet och en möjlighet att kliva ut från skolans värld och ut i verkligheten.
– Resan med UF-företag har varit lärorikt och annorlunda, vi har fått mer kunskap om hur det fungerar i arbetslivet. Det är tuffare än vad man först tror och företagandet tar mycket tid. Mycket problemlösning och en framgångsfaktor är att våga ta hjälp av andra företag. Att hitta samarbete är en nyckel för att lyckas. En annan sak som gjort att vi lyckades var att vi vågade tänka stort och kontaktade andra företag som vi kunde samarbeta med. Vi fixade exemplevis trycket hos Adapt Media och blästringen i Kågeröd hos Lydotec, berättar Mathilda.
Tjejerna är överens om att fler klasser borde satsa på UF eftersom man lär sig mycket och växer som person. Det är kunskap som du tar med dig ut i arbetslivet. Entreprenörskap och företagande har man alltid nytta av.