Bo Ingvar Olsson – musikprofil
Klassiskt skolad violinist från Malmö som blev framgångsrik musikpedagog – så kan man mycket kort sammanfatta Bo Ingvar Olssons yrkesliv. Med anledning av att Klippanpopen nu firar 40 år kan vi väl som månadens profil presentera en av dem som hade ett finger med i spelet när det hela började. Bo Ingvar var musiklärare i Klippan och aktiv i bygdens musikliv i tjugo år.
Frilansmusiker
Bo Ingvar Olsson föddes 1935 och växte upp i Malmö där fadern Anton drev kioskrörelser och mamma Evy var hemmafru. Anton kom på en auktion över en begagnad fiol och redan som sexåring började Bo Ingvar öva på instrumentet. Han hade lätt för fiolspelandets teknik och fick uppmuntran – från något håll fick han höra att han var ett ”underbarn”. Redan i tonåren började han arbeta som frilansande musiker och framträdde på 1950-talets restauranger och kaféer, framförallt i hemstaden Malmö. Repertoaren var blandad och kunde innehålla klassiska stycken såväl som den tidens schlager och någon dag i veckan dansmusik. Bo Ingvar satt också en tid i Malmö symfoniorkester, men kostymen kändes något för trång i sammanhanget och han beslöt sig för att bli pedagog.
Musiklärare
Bo Ingvar utbildade sig till musikdirektör i Malmö med ett slutår vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och började i 25-årsåldern att arbeta som musiklärare. Han var kommunal musikledare i Eda i Värmland någon mil från den norska gränsen fem år, men återvände sedan till Skåne. Efter arbeten i Kristianstad och Staffanstorp slog han och hustrun Gunnel ned sina bopålar i nordvästra Skåne. Deras sommarhus utanför Munka-Ljungby blev permanent boende för dem och barnen, Jonas och Johanna. Bo Ingvar fick 1970 arbete i Klippan.
Till Klippan
Efter en kort tid på Snyggatorpsskolan i Klippan blev Bo Ingvar musiklärare på Klippans gymnasieskola. Han startade upp en avsomnad gymnasiekör, vilken han aktiverade till luciatåg, skolavslutningar och återkommande shower i Folkets hus teatersalong Folkan. Showerna gick på temat ”Good old days”, namnet hämtat från ett populärt TV-program, och hade inbjudna gäster såsom Bosse ”Nygammalt” Larsson, Lasse Holmqvist och Per Grundén. Till konserter i Idrottshallen bjöds bland annat Jan ”Tollarparn” Eriksson, Cyndee Peters och jazzgruppen Vieux Carré in. Den som var medlem i kören vid den här tiden bör ha fina minnen kvar – några har säkert den LP-skiva som gavs ut 1974 kvar i sin skivhylla. Det var nog den första (men inte sista) LP som spelades in i Klippan.
När Bo Ingvar fick ekonomiska resurser för att utrusta skolans musikinstitution valde han att satsa på några ”instrument” som inte ingick i den tidens standardutrustning; en bandspelare och en Moog-synthesizer. Några av skolans elever började experimentera med dessa redskap och skapade ljudcollage som sedan framfördes vid skolavslutningar och i andra sammanhang. Dessa elever blev några år senare medlemmar i musikföreningen Bombadill.
Pax Art Ensemble
Bo Ingvar var (och är!) en nyfiken natur och begränsade inte sitt eget musicerande till den klassiska musiken. I mitten av 1970-talet bildade han tillsammans med andra kompetenta musikerkolleger Pax Art Ensemble. Gruppen spelade en nästan helt improviserad musik som är svår att kategorisera. Man framträdde ofta med en bildkonstnär (under en tid Björn Dahlberg som också var lärare i bild i Klippan) och lät konstverk som projicerades på en filmduk vara inspiration för utövandet av musiken. Det lät inte som ABBA eller Black Sabbath, ej heller som Vivaldi – det lät inte som någon annan musik över huvudtaget.
Kommunal musikskola
År 1977 startade den kommunala musikskolan i Klippan i Kyrksalshuset i kvarteret Skolan. Bo Ingvar fick tjänst som musikledare där, samtidigt som han jobbade halvtid på gymnasiet. Ett omedelbart initiativ från honom var musikföreningen Bombadill. Bo Ingvar arrangerade så att en inspelningsstudio, en ”ljudverkstad”, inreddes på musikskolan där Bombadill-medlemmarna fritt kunde arbeta med sina idéer. Föreningens ursprungliga inriktning var experimentell musik, ”elektronmusik”, men medlemmarna hade ett bredare intresse än så.
Studio Bombadill
Redan några månader efter starten i februari 1977 arrangerade Bombadill en musikfest i Stadsparken i Klippan – föreningen blev mångsysslare på musikens område. Man hade redan haft ett flertal konserter med elektronisk musik i Bibliotekets atrium, och detta fortsatte man med parallellt med andra aktiviteter.
Den resurs som Bo Ingvar lyckades skapa med ljudverkstaden, Studio Bombadill, bar frukt. Inom några år hade ett flertal rockband från trakten spelat in skivor och blivit uppmärksammade nationellt. Du känner nog igen namnen – Torsson, Kriminella Gitarrer, Kommissarie Roy, Wilmer X och många andra spelade in sina första skivor i studion i Klippan.
Musikhögskolan i Malmö
Listan på allt som Bo Ingvar åstadkom under sitt yrkesliv blir lätt lång och vi ger här bara några exempel. Som musikledare tog han initiativ till Klippans musikvecka i början av 1980-talet, han utbildade en mängd elever i stråkinstrument som senare bildade Klippans ungdomsymfoniorkester, en unik företeelse för en ort i Klippans storlek, och mycket mer.
I mitten av 1980-talet fick Bo Ingvar engagemang vid Musikhögskolan i Malmö vilket så småningom ledde till att han lämnade Klippan och utbildade musiklärare där. I Malmö tog nya projekt vid och Klippans musikliv fick klara sig på egna ben. Vilket det väl har gjort, kan man tycka? Men att den initiativrike och pragmatiske musikläraren Bo Ingvar Olsson blev en katalysator för mycket gott i Klippans musikliv under 1970- och 1980-talet står bortom allt tvivel!
Bok och utställning
Bo Ingvar Olsson porträtteras mer utförligt i boken Ett skivbolag i varje by – om Svenska Popfabriken i Klippan som kan köpas i Klippans bokhandel. Utställningen ”Klippan-popen 40 år” i Klippans konsthall pågår t.o.m. den 14 januari.
Mats P