Draknäste och mässa för UF-företagen

Elever på Åbyskolan som driver UF-företag fick prova på såväl ”Draknäste” som att presentera sig på en mini-mässa. Det var skolans ekonomilärare som höll i arrangemangen. Deras elever fick lite tuffare prövningar inför jullovet. UF-företag är en form av företag som drivs i utbildningssyfte där elevernas kreativitet, företagsamhet och entreprenörskap tränas och utvecklas.

”Draknäste”
Draknästet – namnet taget från ett TV-progam – innebär att eleverna får pröva sina affärsidéer inför en potentiell investerare. Det gäller alltså att ha tänkt genom sina idéer och vara förberedd på att argumentera inför en blivande samarbetspartner med kapital.
– Draknäste är ett nytt moment i undervisningen för UF-företagen. Här får eleverna presentera sitt företag för en jury som består av personer från SEB och Företagarna i Klippan samt några äldre elever. Juryn får representera en möjlig investerare och skall granska affärsidén och komma med konstruktiv kritik, berättar Lars-Göran Borgkvist, ekonomilärare som tillsammans med Ulf Robertsson håller i UF-företagen på skolan. Eleverna skall ha förberett sig och kunna presentera företaget på bästa sätt. Affärsplan, marknadsföring och annat skall redovisas så tydligt och genomtänkt som möjligt.

Blivande entreprenörer
För eleverna blir UF-företaget en träning i entreprenörskap. Även om de inte kommer att starta och driva företag inom den närmsta framtiden så har de nytta av många moment i undervisningen. De måste ta en hel del initiativ; de skall gå till banken och diskutera lån, kontakta eventuella myndigheter för att få tillstånd, lägga upp budget och affärsplan, bokföra och mycket annat som hör företagandet till. Några UF-företagare har gjort beställningar på varor genom att ringa till Kina. Att agera och presentera sitt företag för andra är också en av utmaningarna.
– Det var lite nervöst, säger Linnea Svensson i MajPajUF om att framträda i ”Draknästet”. Men det gick rätt bra.

Linnea hade fyra kollegor i sitt företag och Söderåsjournalens utsände kan intyga att gruppen gjorde bra ifrån sig vid presentationen.

Ridsport
En ensamföretagare var Tom Svitzer som säljer tjänster inom ridsport; han har träningsverksamhet inom banhoppning och har tack vare att han själv är framgångsrik i sporten många kontakter. Sina meriter kan han använda när han marknadsför sitt företag.
– Jag driver redan en enskild firma, och äger en häst som är avelsdjur, berättar Tom som liksom de flesta UF-företagarna använder sociala medier såsom Facebook och Instagram i sin marknadsföring.

Mini-mässa
De unga företagarna fick också presentera sig och sitt företag på en liten mässa på Åbyskolan strax innan terminslutet. Linnea Svensson och hennes kollegor i MajPajUF hade bakat och sålde pajer. Priset per paj är 20 kronor och MajPajUF har räknat ut att ingredienserna till en paj kostar 4.60 kronor. Resterande 15.40 kronor skall täcka en del andra utgifter innan vinsten kan tas ut. Pajerna har fyllning på ekologiskt odlade bär.
– Vi tog namnet från en restaurang här i närheten, som har ett liknande namn, säger Ofelia Larsson i MajPajUF. MajPaj låter bra, så det låg nära till hands.

– Vi har sålt här på skolan och så på Ljungbyheds julmarknad, fortsätter Emil Dahlin.

Det finns stor variation bland UF-företagen om man ser till verksamheten. Förutom pajer och träning inom ridsport erbjöds tjänster som barnpassning och svenskundervisning för nyanlända. I företagens varuutbud fanns våfflor, armband och plastförseglare.

En erfarenhet för livet
Omkring 20% av dem som driver UF-företag i Sverige kommer att starta egna företag efter skolan.

Många av de övriga kommer att ha god nytta av erfarenheterna på annat sätt, till exempel i arbetslivet eller som innehavare av bostadsrätt eller föreningsaktiv. Då kan det vara en stor fördel att de en gång som gymnasieelever har fått budgetera och bokföra, planera och presentera, och marknadsföra en tjänst eller en produkt. En nyttig lärdom!