Näringslivsfesten där Lars tilldelades priset för Årets Entreprenör.

Varje steg räknas på väg mot hållbarhet

Allt som görs på Hemköp utgår från kärlek till maten. Ett perspektiv som förstås även gäller för arbetet med hållbarhet. 

Mat och livsmedel står för en tredjedel av hushållens klimatavtryck. Det behöver förstås ändras och det måste göras tillsammans. Hemköps målsättning är att hjälpa till att bidra till att halvera konsumenternas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till 2030. 

– Allting kommer inte att ske över en natt, men varje dag spelar roll. I vår butik i Ljungbyhed, vårt sortiment och allt vi kan om mat, vill vi inspirera och guida konsumenterna till fler och mer hållbara, klimatsmarta val och handlingar – varje dag, säger Lars Andersson.

Nytt kylsystem

Ett av Hemköps stora investeringar de senaste åren är att ha bytt ut samtliga kylar och installerat nytt miljöcertifierat kylsystem som ger mindre miljöpåverkan.

– Bytet av kylsystem var en stor investering men som även har gjort stor skillnad på vårt klimat-avtryck, berättar Lars.

Genom att hitta en lösning där de gamla kylsystemen ersattes med ett miljövänligt och energieffektivt kylsystem har det sparats energi vilket behövts i dessa tider.

Matlust

Som livsmedelsbutik har du ett ansvar att både erbjuda vad kunderna efterfrågar samt erbjuda klimatsmarta val. Hemköp i Ljungbyhed erbjuder endast MSC märkt fisk, ekologiska bananer och ägg från frigående höns. Köttet i butiken är mestadels svenskt. Det finns endast miljövänliga plastkassar av återvunnet material. Det stora miljöarbetet ligger Hemköpskedjan redan långt fram med, minska matsvinnet.

– Varor med kort datum använder vi i köket och tillagar luncher på. Med extra erbjudande på frukt som är kantstötta, har vi minskat matsvinnet enormt mycket. Vi kallar det ”Win-win mot svinn”. Personalen håller koll på vårt sortiment och kan prissänka varor när de har kort datum. Det finns en stor efterfrågan på produkter med kort datum och röda prislappar, förklarar Lars.

Arbetet mot matsvinn har pågått under många år hos Hemköp. Förra året uppmärksammades Lars Andersson och Hemköp för sitt hållbarhetsarbete och entreprenörskap.

Klippans kommun delar årligen ut utmärkelserna ”Årets Tillväxtföretag” samt ”Årets Entreprenör”. Det sistnämnda tilldelades Lars för 2021 med motiveringen:
”Lars Andersson har under många år framgångsrikt drivit Hemköp och är också en eldsjäl i flera av Ljungbyheds föreningar. Han visar på en framtidstro för orten och har nyligen investerat stort i sin verksamhet och har byggt på med flera nya tjänster i butikens serviceutbud”

Priset har som syfte att lyfta fram företagare, som uppvisar nyskapande kreativitet samt driver sin idé eller verksamhet på ett framgångsrikt sätt.

I mitten av maj kommer de företag och före­tagare som är aktuella för 2022 års utmärkelser att uppmärksammas i samband med kommunens näringslivsfest.

– Kul att bli uppmärksammad i den lilla byn. Det krävs mycket arbete bakom för att hålla liv i en butik i en liten ort. Man måste arbeta aktivt på alla kanter. Ombyggnaden och alla investeringar vi gjort visar att vi tror på Ljungbyhed och landsbygden. Vi har trogna kunder och fungerar som en social träffpunkt för människor, avslutar Lars. 

Hemköp i Ljungbyhed är en modern butik som ligger i framkant och gör sitt yttersta för sina kunder. I sitt arbete för hållbarhet, minskad miljö- och klimatpåverkan räknas varje steg.