Gör mörkret ljusare

Kerstin Långberg hade jobbat som kyrkvaktmästare i Västra Sönnarslöv i 9 år när tjänsten som begravningsentreprenör på Fonus i Klippan blev ledig. Hon sökte tjänsten och blev erbjuden jobbet.

Ett beslut hon inte ångrat en sekund sen den där dagen 1999 när hon började på Fonus.
– Det är ett speciellt jobb som ibland är väldigt jobbigt rent psykiskt när man dagligen möter folk i sorg. Det är också ett arbete med en stor press, ingenting får gå fel, inleder Kerstin en sensommardag när vi träffar henne på kontoret i Klippan.

I lokalerna på Storgatan 28 är det vilsamt och lugnt. I lugn och ro kan de anhöriga sitta ner tillsammans med Kerstin vid det insynsskyddade mötesbordet. Några tända ljus fladdrar på bordet och här diskuterar man hur begravningen önskas genomföras.
– Det är mycket som ska diskuteras och tas upp. Frågor som man kanske aldrig någonsin funderat på eller pratat med den avlidne om. Det första mötet här på Fonus är bra eftersom man kommer igång direkt. Då är oftast alla anhöriga samlade och får samma information på en gång.

Fonus, som är en rikstäckande begravningskedja, har även Vita Arkivet. Det är inte ett juridiskt bindande testamente, men blir på sätt och vis en guide för de anhöriga.
– Vita Arkivet kan man hämta här hos mig eller på något av våra andra Fonuskontor. Därefter fyller man i det i lugn och ro och lämnar in det. När vi sedan söker i vårt Vita Arkiv kommer det upp och vi ser då vad den avlidne lämnat in för önskemål.

Vill man ha hjälp med att skriva ett juridiskt testamente så är Familjens Jurist kopplade till Fonus och genom dem kan man skriva sitt
testamente.

Struktur och organisation blir vackra minnen

Efter det första mötet på kontoret sätter Kerstin igång med allt det praktiska arbetet kring begravningen. Det är mycket papper som ska skickas till myndigheter och många samtal som ska ringas för att begravningen ska bli precis så som de anhöriga och den avlidne önskar.
– Jag har en lathund som jag går efter och dubbelkollar allt på så ingenting missas. En begravning kan aldrig göras om, och det händer ofta att jag vaknar på natten och funderar en extra gång på alla planerade detaljer. För mig är det viktigt att allt blir rätt, fortsätter Kerstin.

Jobbet som begravningsentreprenör innebär att man måste vara strukturerad och organiserad och Kerstin tycker det har varit en klar fördel att hon tidigare jobbat som kyrkvaktmästare och på så vis hjälpt till vid många begravningar.

Lyssnar och bistår de anhöriga hela vägen

Under själva begravningen är Kerstin på plats minst en timme innan ceremonin inleds. Hon arrangerar blommor, pratar med organisten, solister, vaktmästare och prästen. Kerstin tar också emot och visar begravningsgästerna till rätt platser. Alla blomsterhälsningar ska skrivas in i en minnesbok som de anhöriga får senare. När det är dags för det sista avskedet lotsar Kerstin begravningsgästerna fram till kistan.
– I mitt arbete möter man mycket sorg och ibland bitterhet. Man blir alltid påverkad av människors olika livsöden och ibland kan livet tyckas vara väldigt orättvist. För att kunna hjälpa till så mycket som möjligt vill jag i alla lägen bevara mitt eget inre lugn. Att kunna sörja är viktigt för de anhöriga och jag ser det som naturlig del i mitt arbete. Jag lyssnar aktivt och gör mitt allra bästa för att stötta de anhöriga i sina minnen av den avlidne. Att ge dem ett värdigt och kärleksfullt avslut är alltid mitt mål.

Fonus når du dygnet runt

13.00 stänger Fonus i Klippan för dagen. Efter stängningsdags når du istället jouren i Helsingborg som är bemannad dygnet runt.
– Det är alltid en Fonusmedarbetare som svarar i jourtelefonen, så du som kund behöver aldrig vara rädd för att du ska komma till en telefonsvarare som inte kan hjälpa dig.

Efter 13.00 åker Kerstin hem till trädgården och sina handarbeten. Det är här hon laddar sina batterier och samlar kraft.
– Visst är det ett tungt arbete psykiskt där jag möter mycket sorg. Samtidigt finns det mycket glädje och fina möten att ta med sig. Min roll är att göra begravningen till ett ljust minne för de anhöriga, och för mig är en kram och ett tack efter begravningen den största uppskattning jag kan få och då vet jag att jag lyckats med mitt jobb, avslutar Kerstin.