Lisebergschef i veckorna – Klippanbo på helgern
Den egna musikaliska erfarenheten sträcker sig till lite motvilligt klarinettspelande på den kommunala musikskolan hemma i Hultsfred som barn. Men Klippanbon Per Alexanderson har trots detta spenderat i stort sett hela sitt vuxna liv i musik- och nöjesbranschen.
– Jag ljög för morsan och sa att det inte gick att spela klarinett med tandställning, och därmed var musikkarriären över, skrattar han.
Välkänt namn
Per Alexanderson är ett välkänt namn i svenskt musik- och nöjesliv. Han var med och startade Hultsfredsfestivalen 1986, har varit festivalgeneral för Malmöfestivalen och haft anställningar både på Sveriges Radio och på Sveriges Television. Sedan två år tillbaka innehar han tjänsten som underhållningschef på Liseberg i Göteborg. 2010 fick hustrun Camilla jobb som kulturstrateg på Klippans kommun och började pendla dit från Malmö, där familjen bodde. 2012 tröttnade Per och Camilla på de ständiga resorna och flyttlasset gick sju mil norrut.
– Det blev ohållbart att bo i Malmö när vi arbetade i Klippan och Göteborg.
Enkelt att bo i Klippan
Nu är det alltså bara Per som står för pendlandet i hushållet. Han tillbringar fyra dagar i veckan i övernattningslägenheten i Göteborg, och spenderar övrig tid tillsammans med familjen i Klippan. Någon helg varje månad kommer Camilla och de tre barnen upp till Göteborg, för att få en ”dos av storstad” som Per uttrycker det.
– Det är väldigt enkelt att bo i Klippan, till exempel har vi väldigt trevliga grannar. Jag ska villigt erkänna att jag inte har något större nätverk här, utan har mest lärt känna folk genom min fru. Och sedan är ju huspriserna väldigt bra också!
Inspirerades av Svenska Popfabriken
Förutom den korta klarinettistkarriären på musikskolan fick Per sin första kontakt med musik- och nöjesliv som 14-åring, då han började jobba extra som städare i Hultsfreds Folkets Park. Via jobb i garderoben och inom cateringverksamheten i parken fick han smak för musikevenemang, och började så småningom att ordna fester och konserter under sin gymnasietid. Tillsammans med några vänner startade han den ideella föreningen Rockparty 1981, som fem år senare slog upp portarna för den första Hultsfredsfestivalen. Under de kommande två decennierna växte deras skapelse till att bli den mest inflytelserika i sitt slag, och många av dagens stora svenska artister, som till exempel Kent, Petter och Sahara Hotnights, har tagit sina första stapplande steg mot berömmelse på Hultsfredsfestivalen. En av de stora inspirationskällorna för Per och hans vänner i Rockparty var faktiskt en lokal Klippanföreteelse.
– Jag var ju punkare själv i slutet av 70-talet när Svenska Popfabriken blev ett begrepp, och vi kollade mycket på deras verksamhet enligt devisen ”kan dom så kan väl vi”. Klippans kulturarv är fantastiskt. Det jag gillade mest med popfabriken var att det inte fanns någon linje – det var punk, pop, rock och reggae, allt med samma enorma charm.
Vilka var då favoriterna från den musikaliska Klippanscenen?
– Det är svårt att komma ifrån ”Vårdad klädsel” med Kriminella Gitarrer – det var ju Sveriges allra första punksingel. Även Noise och Torsson var väldigt bra. Nästan all musik från den tiden håller än idag. Jag har lyssnat mycket på Klippanpopen sedan vi flyttade hit och jag fick kontakt med Sven Tall, som har försett mig med det mesta som finns utgivet på CD.
Inga riktlinjer
Vad var det då som gjorde Hultsfredsfestivalen till en stor succé under många år?
– Vi jobbade jävligt hårt. Det var fantastiskt roligt, men fantastiskt jobbigt också, men man kommer ju mest ihåg allt som var kul. Från början hade vi inga riktlinjer alls – det fanns ingen som kunde stava till strategi, riskkapital eller marknadsplan. Men det var nog en förklaring till att det blev så framgångsrikt. De första åren hade ju lite av ”trial and error”-karaktär över sig – det var väl inte förrän 1988 som det blev festival ”på riktigt”. Vi hade inga pengar från början, men idén var ändå tillräckligt stark.
Liseberg – ett drömjobb
Per arbetade med Hultsfredsfestivalen fram till 1994, och har sedan återkommit som arrangör vid några tillfällen. Den sista gången blev 2009 – och det blev också festivalens sista år i Rockpartys drift. Numera är det ett tyskt bokningsbolag som köpt namnet och driver festivalen vidare i egen regi. Per ägnar sig alltså sedan två år tillbaka åt tjänsten som underhållningschef på Liseberg. Ett arbete som han ser som något av ett drömjobb.
– Liseberg är en institution som i princip varenda svensk har ett förhållande till, och det är en institution i ständig förändring. Bara i år och nästa år investerar vi en halv miljard i parken, och 2012 gjorde vi en vinst på 73 miljoner. Det är ett väldigt generöst klimat att arbeta i.
Som underhållningschef har Per ansvar för alltifrån scentekniker och evenemangsansvariga till artistbokare och parkunderhållare, och han har även det övergripande ansvaret för programinnehållet på samtliga scener i den klassiska nöjesparken. Sommaren 2013 kommer att bli något alldeles extra. Ett 10 000 kvadratmeter stort ”Kaninland” med massor av nya barnattraktioner står då nämligen färdigt. Dessutom har man fått ihop ett riktigt fint artistprogram, där spelningen med Sting på Stora scenen den 3 juli ser ut att bli en av sommarens stora höjdpunkter.
Trivs i Skäralid
Den obligatoriska frågan om vad Söderås Journalens Klippanprofiler gör på fritiden när de inte arbetar känns i Pers fall nästan överflödig. Som veckopendlare med fyra dagar i veckan på annan ort än den där hans nära och kära finns anar man att svaret är givet. Och mycket riktigt:
– Det handlar om att umgås med familjen så mycket som möjligt. Vi har ett lantställe uppe i Småland som vi är på
ibland, och sedan spenderar vi faktiskt en del tid ute i Skäralid också när vi är i Klippan. Det är ett fantastiskt område!
Lite lokalpatriotisk har han ändå hunnit bli efter drygt ett år som boende i Klippan, Per Alexanderson!