Leksaksbilarna var inte nog för Roy!

I en lokal dagstidning beskrivs Roy Hanssons Eurolink som ett åkeri som har växt sig stort i det tysta. Och när man träffar Roy kan man nästan förstå varför. Framför mig sitter Roy Hansson som är en man som inte riktig känner sig bekväm i att lyftas fram som profil. Han vill hellre verka än synas.

Roy Hansson är uppväxt i Ljungbyhed och det är här han fortfarande bor.
– Det är en trivsam liten by, där man kan koppla av på ett utomordentligt sätt mellan resorna jag gör i jobbet. Här finns det mesta man behöver både inom handel och annan service.

Lastbilar var ett tidigt intresse

Troligtvis är trivselfaktorn inte det enda som håller kvar Roy i Ljungbyhed. Det var här hans föräldrar 1953 startade Nils Hanssons Åkeri. Roy var väldigt tidigt intresserad av lastbilarna och varje skollov följde han med pappa ut på vägarna. Han minns särskilt de fina sommarnätterna med midnattssol uppe i Norrland.
– Man fick se väldigt mycket, och man blev i alla fall duktig på geografi i skolan!

Det föll sig väldigt naturligt att även Roy skulle bli lastbilschaufför, och det gavs ett och annat tillfälle att övningsköra redan tidigt i unga år.
– Men det är väl preskriberat nu, säger han med ett skratt.

Ett framgångsrikt åkeri

Roy körde lastbil för sin far fram tills han var 30 år. Då började han intressera sig mer för affärssidan. Han tog över åkeriet 1987.
– Jag lärde mycket under min tid som chaufför, framförallt bär jag med mig en förståelse för chaufförsyrket.

Hur blev utvecklingen på NH Åkeri sedan du tog över?

– När vi tog över företaget så var man ju relativt ung och hade mycket idéer och inte minst energi. Detta tillsammans med att jag gillar att försöka att förändra och därmed förbättra gjorde att det var oerhört kul och spännande med utvecklingsprocessen. Det år vi tog över, 1987, så hade vi 10 bilar, 20 anställda och en omsättning på 14 mkr i företaget.
– Att vi kunde bygga och växa som vi gjorde finns det många orsaker till. En stor orsak var att vi fanns belägna i Ljungbyhed och kunde hitta personal från närområdet som var väldigt engagerade, kompetenta och lojala. Många av oss jobbade tillsammans i många år. Det var absolut ingen enmansshow utan ett teamwork där alla fungerade bra tillsammans.

18 år senare, år 2005, såldes NH Åkeri till Nordstjernan och då bestod företaget av 175 bilar, c:a 400 anställda och omsatte 380 mkr. Imponerande!

Vad hände sedan?

– I affären med Nordstjernan fanns det en överenskommelse om att jag skulle stanna kvar i företaget under en övergångsperiod, så det gjorde jag, säger Roy.
– Efter det funderade jag, och blev involverad i olika projekt som har tagit mer eller mindre del av min tid. Bland annat är jag ju delägare i Klippans Bruk vilket är ett mycket roligt uppdrag.

På ålderns höst har Roy också haft förmånen att få fem barnbarn, berättar han. Men efter en tid kände han suget efter att bygga upp något igen. Och varför då ”gå över ån efter vatten”? Transportbranschen växer ju ständigt! Och behöver förbättras…

Så för sex år sedan startade han tillsammans med Christer Steingruber transportföretaget Eurolink, med hemmabas i Ljungbyhed. Inledningsvis var Nordstjernan också delägare i Eurolink.

– Eurolink växer så att det knakar, bolaget har fördubblat sin omsättning på tre år och framgångarna är mycket personalens förtjänst, menar Roy.
– Konceptet är i princip detsamma som på NH Åkeri:s tid. Eurolink är också beläget i Ljungbyhed så här finns det nu samma möjligheter med personalrekrytering och så vidare.

Tidigare i denna artikel har vi beskrivit NH Åkeri i siffror. Dels när Roy tog över efter sin far 1987, men även när företaget såldes 2005. För att ge ett perspektiv på var Eurolink står idag jämfört med NH Åkeri så har man 90 anställda, 55 bilar och en omsättningsprognos för 2012 på 165 mkr. Allting går igen, som ordspråket säger.

Vad älskar du mest med ditt jobb?

– Det är precis detsamma som drev mig när jag tog över efter min far; jag tycker om förbättringsprocessen och att tillsammans med personalen utvecklas hela tiden, det ger stimulans. Samarbetet med våra kunder och leverantörer är också något jag uppskattar mycket!

Fritid ute i det fria

Ljungbyheds storlek gör att många av Roys vänner och bekanta jobbar på åkeriet. Och inte minst familj – Roys bägge döttrar jobbar för honom, Maria med miljö, kvalitets- och personalfrågor och Anna med trafik och IT. Han medger att det emellanåt inte är helt enkelt att både vara chef och pappa.
– Det bästa hade väl varit om de haft någon annan till chef, men vi är ganska platta i vår organisation. Sedan är det väldigt kul att göra något tillsammans. Vi kan skilja på jobb och fritid.

Tillbaka där allting startade

De senaste åren har det varit mycket omstruktureringar på platsen där NH Åkeri byggdes upp. Nordstjernan sålde så småningom vidare företaget som till sist hamnade hos Posten Logistik som ägare. Det har skett stora förändringar de senaste åren i det som en gång var NH Åkeri. Under våren 2012 flyttade Posten Logistik det som fanns kvar i verksamheten till Malmö.

Detta innebar att både kontorsbyggnader, terminaler och omlastningsterminal har blivit tillgängliga för andra verksamheter. Samtidigt som Eurolink växer så det knakar…
– Allt detta gav oss under våren möjligheten att ”flytta hem igen”, säger Roy.
– Detta innebär alltså att vi flyttar från F5-området tillbaka till våra gamla lokaler under hösten, och det känns ju onekligen som att cirkeln nu är sluten! Nu ska vi förbättra och utveckla, berättar en nöjd åkeriägare!

När du har någon form av fritid, vad gör du helst då?

– På fritiden tycker jag och min sambo om att ta långa promenader på morgnarna när tillfälle ges. Att jobba trädgården är också ett gemensamt intresse. Sedan har vi en stuga i Vemdalen där vi ofta åker skidor eller vandrar i fjällen. Tystnaden däruppe är helt underbar tycker vi. Vi funderar på att ta upp vårt golfspel igen, i övrigt umgås vi mycket med familj och vänner.

Söderås Journalen tackar för en trevlig timme och passar på att önska Roy, hans medarbetare och Eurolink ett stort lycka till i framtiden.

Tre snabba…

Beskriv dig själv med tre ord!
– Driven, rättvis och nyfiken.

Vad lägger du helst på grillen?
– En god köttbit som jag avnjuter med en kall öl.

Kaffetermos i skogen eller kaffe latte på stan?
– Kaffetermos!