Söderås Journalen oktobernummer = Rekordnummer!
Det är jätteroligt att konstatera att det är “fart på hjulen” igen! Under de dåliga tillväxtåren 2009 och 2010 sjönk annonsering och intäkter i Söderås Journalen med c:a 20 %. Trots detta lyckades vi ändå få in nya annonsörer under dessa år.
Under tiden som har gått har vi gjort allt vi kan för att förbättra tidningen på alla möjliga sätt. Våra företagsreportage har blivit en succé och det har vi fått många kvitto på från de nöjda butiker och företag som varit med i dessa. Genom uppmärksamheten i Söderås Journalen har de fått fler kunder och uppdrag. Våra tävlingar är mycket populära och det dyker till och med ibland upp personer utanför utgivningsområdet som vill prenumerera på tidningen! Brauns sida är en återkommande populär sida i tidningen. Vi försöker också att hela tiden variera innehållet med att skriva om intressanta profiler i vår bygd. En annan målgrupp vi försöker sprida information om är alla föreningar som finns. Och så har vi ju våra lokala dansband som också har fått en hel del uppmärksamhet det senaste året. Willez är ju inte helt obekanta numera och det senaste tillskottet Callinaz är verkligen också ”på G”!
Det är alltså med stor glädje vi kan konstatera att vi under år 2011 har hämtat tillbaka de 20 % vi tappade 2009-10. Som grädde på moset konstaterar vi också att den utgåva du just nu läser är den största vi har gett ut. Annonsförsäljningen är den högsta vi har haft och antalet sidor som är 32(!) st är också rekord!
I januari 2010 startade vi vår lokala handels- och informationshemsida Klippanshopping.se. Den innehåller Butiks- och Företagsinformation från 94 olika företag. Man kan också läsa Söderås Journalen på sidan. Det finns speciella webbartiklar som inte alltid är med i tidningen. Butiker och företag lämnar mängder med erbjudanden, vi informerar om vad som händer i Klippans Kommun, det pågår en fototävling, osv, osv.
Vi lägger mycket tid, engagemang, tankar och omsorg på att Söderås Journalen ska vara en intressant och positiv tidning att läsa. Detta gynnar ju också våra annonsörer. Vi jobbar precis likadant med Klippanshopping.se. Målet är att sidan alltid ska kännas uppdaterad och därmed en hemsida med liv i. Ambitionen är att sidan ska bli alla Klippan-intresserades startsida på datorn. Hur lång tid detta tar att uppnå vet man så klart inte, men det är aldrig fel att ha ett mål. Fler och fler hittar till sajten och vi slöt nyligen ett samarbetsavtal med Klippans Köpmannaförening vilket vi hoppas kommer att gynna handel och företagsamhet i Klippans Kommun. Vårt första projekt tillsammans är Happy Hour-lördagen den 29 oktober.
Så till sist: Ett stort tack till alla annonsörer och läsare för det ständiga pågående samarbete och dialog vi har!
Bengt Wetterberg
Ansv. Utgivare
Adapt Media