Samarbete mellan Klippans Köpmannaförening och Adapt Media!
Adapt Media och Klippans Köpmannaförening har sedan den 1 juli slutit ett samarbetsavtal. Syftet är att tillsammans arbeta för att stärka handeln i Klippan än mer.
– Vi förenas i vår känsla för handeln och företagandet i Klippan. Både Adapt Media och Köpmännen brinner för att ha ett levande centrum, säger Bengt Wetterberg, ägare till Adapt Media samt ansvarig utgivare för Söderås Journalen och Klippanshopping.se.
Inarbetad annonskanal
Köpmännen och Adapt Media har sedan länge ett samarbete på så sätt att många av butikerna i centrum är trogna annonsörer i Söderås Journalen och de flesta är även abonnenter på Klippanshopping.se
– Söderås Journalen är en inarbetad annonskanal för många av våra medlemmar, och det är viktigt för oss att den finns kvar eftersom vi vet att den läses av många. Vi ser också stor potential i Klippanshopping.se, säger Kent Andersson, ordförande i Klippans Köpmannaförening.
Ny hemsida
Diskussionen om att skapa ett officiellt samarbete uppstod när köpmännen behövde hjälp med att bygga en ny hemsida. I dagarna har köpiklippan.se blivit färdig, och det är Adapt Media som har producerat den.
– Vi hjälper helt enkelt varandra. Genom att vi stöttar köpmännen med en hemsida, och även med marknadsföring av deras events, så stärker vi banden med föreningen och dess medlemmar. Vi hoppas på så sätt att med Söderås Journalen och Klippanshopping.se kunna fortsätta att vara en stark lokal annonskanal för köpmän och företagare i Klippan med omnejd, hoppas Bengt Wetterberg.
Handeln mår bra
Klippanshopping.se har blivit en framgångsrik satsning, och varje månad kan Bengt Wetterberg räkna in omkring 40 000 träffar på hemsidan. Sidan kommer naturligtvis att länka till köpiklippan, och förhoppningsvis kommer många av Klippanshopping.se:s besökare att hitta även köpmännens egen hemsida på detta sätt. Kent Andersson tror mycket både på samarbetet med Adapt Media och på handeln i Klippan.
– Handeln i Klippan mår rätt bra. Det startar nya butiker och företag hela tiden, och nu byggs det dessutom nya bostäder. Vi i Klippan konkurrerar med bättre service och större kunnande än de stora köpcentrumen, och då gäller det att marknadsföra sig så mycket som möjligt för att hålla Klippanborna kvar på hemmaplan. Då känns det också bra att använda redan inarbetade annonskanaler som vi också vet har sin verksamhet och inte minst ”hjärtat” i Klippan.
Satsar i Klippan
Adapt Media har inte för avsikt att starta liknande samarbete på andra orter. Något som Bengt Wetterberg tycker är självklart.
– Med undantag för att Söderås Journalen ”spiller” över till Röstånga, som den har gjort ända sedan starten 1988, så splittrar vi inte oss med att göra liknade produkter i kommunerna runt omkring oss. Vi tror att man gör ett bättre jobb om man har förankring på platsen där man verkar, och med detta vill vi också visa både köpmän, företagare och Klippans kommun att det är här vi satsar och vill vara, säger Bengt Wetterberg.