Callinaz släpper debutalbum

Karriären rullar på i full fart för Klippans nya dansbandshopp Callinaz. Den 28 september släpps debutalbumet ”Från mörker till ljus”. Adapt Media är en av orkesterns sponsorer, och har sponsrat med layout, grafisk formgivning och studiofotografering till skivomslag, CD-häfte, idolkort, affischer och RollUp.
– Vi är tacksamma för allt stöd vid har fått. CD-häftet och de andra trycksakerna blev precis som vi ville ha dom, säger sångerskan Carolina Skaarup Olsson.

När Callinaz ändå var på plats i Adapt Medias lokaler passade vi så klart på att få en pratstund med Carolina, och frågade hur det känns att ha debutalbumet inspelat och klart för utgivning endast ett år efter att hon startade orkestern?
– Det känns helt fantasiskt. Vi är överlyckliga! Att släppa en skiva så här snabbt hade vi aldrig kunnat drömma om, säger hon glatt.

Releaseparty på Harrys

Den 24 september firar man skivsläppet genom att bjuda in allmänheten till releaseparty Gästis, eller Best Western Hotel Klippan, som det heter numera.
– Det är gratis för alla som vill komma dit. Vill man ha buffé är det bara att ringa innan och boka bord.

Trots att man bara hållit igång i drygt ett år så går det alltså som på räls för Callinaz. Under våren blev det klart att man fick ett skivkontrakt med Ginzas eget skivbolag Atenzia, och redan nu går det att förhandsboka albumet på Ginza.se.
– Atenzia har ett par etablerade band i sitt stall redan. Vi är det enda ”uppstickarebandet” hos dom, och det känns naturligtvis jättekul att de vill satsa på oss, tycker Carolina Skaarup Olsson.

Albumet är inspelat på Nordic Sound Lab Studio i Skara, under ledning av de i branschen kända producenterna Marcus Persson och Bengan Andersson.
– Förhoppningsvis blir skivan ytterligare en dörröppnare för oss. Vårt mål är att få så mycket spelningar att vi får göra det här på heltid. Än så länge kan vi inte leva på musiken, men vi hoppas att det blir så småningom.

Jämförd med idolerna

Under året som gått har även Callinaz varit nominerade till priset Guldsladden, där danspubliken själva röstar fram sina favoriter. Carolina var nominerad till titeln Årets sångerska, men fick se sig besegrad av Wizex Anna Sköld, och bandet fanns med bland de nominerade till Årets mogendansband (som Donnez tog hem)
– Det var i princip bara etablerade heltidsband som var nominerade i övrigt, så vi är jättenöjda.

Vill få ut den yngre publiken

Under vintern och våren har Callinaz spelat såväl i norra som södra Sverige. Man har varit så långt upp i landet som Gällivare, och en av höjdpunkterna var spelningen på Dansbandsveckan i Malung i somras.
– Vårt mål är att få ut den lite yngre publiken på dansbanorna, men vi vill inte ”skrämma bort” den lite äldre generationen heller. Publiken vi har haft på våra spelningar har varit väldigt blandad – det är både danspublik och folk som står längst fram och bara lyssnar.

Dansbandsmusiken fick ju, efter några år i medieskugga, ett rejält uppsving i och med SVT:s Dansbandskampen. Efter tre säsonger har emellertid SVT valt att lyfta programmet ur tablån.
– Det är klart att det hade varit roligt om de kört en säsong till, då hade vi säkert försökt att komma med. Men vi fortsätter vår sats-
ning. Dansbandskampen är inte det enda sättet att nå ut på. Däremot har programmet lockat ut större publik på dansbanorna, avslutar Carolina Skaarup Olsson.