Åsbo Taxi – Happy Taxi!
Happy Hour i baren är väl ett koncept som är vida känt för de flesta. För den som eventuellt inte hört talas om detta så betyder det ju att man under en viss tidsperiod i en bar kan beställa öl, vin och drinkar till ett kraftigt rabatterat pris. Nu lanserar Åsbo Taxi i Klippan sin egen motsvarighet – och namnet är givet: Happy Taxi!
– Måndag till torsdag, helgfria vardagar mellan 10 och 23 erbjuder vi körningar för halva priset. Vi vill få Klippanborna att nyttja taxi även under dagtid i större utsträckning. Happy Taxi gäller naturligtvis också i Åstorp och Perstorp, säger Åsbo Taxis VD Mathias Amilon.
Först inriktad på pensionärer
Idén till Happy Taxi-konceptet fick Mathias Amilon när han pratade med kunder som var pensionärer och som började känna att de inte ville köra bil längre, men som inte fick någon färdtjänst.
– Tanken var först att erbjuda den här servicen till denna typ av pensionärer, men sedan stötte vi och blötte ett varv till och kom fram till att vi lika gärna kunde vända oss till alla kunder. Ju fler kunder man kan nå, desto bättre.
Ny typ av närtrafik
De förbehåll som finns är att minimipriset är 50 kronor, och att det vid många beställningar vid samma tillfälle kan bli lite väntetid.
– Vet man redan i förväg att man ska åka någonstans vid en speciell tidpunkt kan det vara bra att förboka, säger Mathias Amilon.
Eftersom Klippan inte har någon egen när- eller lokaltrafik på orten tror Mathias Amilon att det finns ett uppdämt behov för tjänster av Happy Taxi-typ.
– Vi hoppas kunna bli en typ av närtrafik där man kanske tar lite ”mindre” turer inom orten. Dessutom finns ju möjligheten att slå ihop sig några stycken och åka till exempelvis Helsingborg för 250-300 kronor. Delar man några stycken på kostnaden blir det ju ungefär detsamma som att åka tåg.
Fler Perstorpsturer
I övrigt rullar det på som bara den för Åsbo Taxi. Under fjolåret köpte Mathias Amilon ett Perstorpsbaserat taxiföretag – något som gjort att turerna åt det hållet har ökat gentemot hur det var tidigare.
– Vi är nöjda. Vi har fått fortsatt förtroende när det gäller färdtjänsten, och det gör att vi har gott om uppdrag, men det finns ju så klart alltid utrymme för fler, säger Mathias Amilon.