Anna byter spår helt och hållet och växlar över till Camilla och Johan!

Efter 16 år som annonssäljare lämnar nu Anna Rosén Jönsson Söderås Journalen och Adapt Media. Hennes ersättare blir Adapt Medias egen Camilla H Peurell, som ju är ett känt ansikte bland Söderås Journalens kunder, eftersom hon sedan många år tillbaka haft huvudansvaret för annonsframställning, layout och fotografering.
– Det ska bli kul att bli ännu mer involverad i Söderås Journalen. Anna och jag har jobbat som ett team under sju år, så det blir mest en förändring för mig och inte för kunderna, säger Camilla H Peurell.

Naturlig övergång

Fram till nu har arbetsgången varit sådan att Anna har varit alla kunders förstakontakt. När hon sålt in en annons tar Camilla över och pratar innehåll och utformning av annonsen med kunden. Därför är det ganska naturligt att Camilla nu tar över Annas gamla arbetsuppgifter. Skillnaden blir att Camilla kommer att prata med kunderna i ett tidigare skede av tidningsproduktionen.
– På så sätt blir det ingen stor förändring för kunderna, utan det är ”business as usual”. För att förenkla annonshanteringen ytterligare kommer vi även att utbilda resten av personalstyrkan så att alla kan ta emot en annonsbeställning om Camilla någon gång inte är på plats, säger Bengt Wetterberg, VD på Adapt Media.

Yrkesmässig helomvändning

I och med att Anna slutar på Adapt Media gör hon en riktig yrkesmässig helomvändning. Dagarna vid skrivbordet kommer nämligen att bytas mot ett aningen ”skitigare” jobb – hon ska arbeta “sköterska” på en stor grisfarms “BB-avdelning” i Harlösa!
– Jag har själv djur som fritidssysselsättning hemma på min gård i Röstånga, och har alltid drömt om att få arbeta med djur på heltid. För ett tag sedan berättade en granne för mig att de sökte folk på den grisfarm hon jobbar på. Då var var det precis som om det ”ramlade på mig” och jag tänkte att det är kanske dags efter sexton år som annonssäljare att byta bransch helt och hållet? Efter några dagars funderingar så kom jag fram till att det var dags att byta spår.
Det är dock med sorg i hjärtat Anna lämnar Adapt Media.
– Jag har trivts jättebra med både jobbet, kunderna, arbetskamraterna och den fina stämning vi har här. Det kommer att kännas tungt när jag lämna min ”andra familj” på Adapt Media, men jag kommer att titta in på en fika då och då så att jag kan kolla att de sköter sig, skrattar Anna på sitt oefterhärmliga sätt.
– Det är självklart tråkigt att bli av med Anna! Men när hon nu vill göra ett byte i yrkeskarriären så stöttar vi henne fullt ut i sitt beslut. Det känns i alla fall bra att skiljas som mycket goda vänner och att hon väljer det jobb hon nu gör, istället för att hon börjar börja hos någon konkurrent till oss, säger Bengt Wetterberg.

Kontinuerlig utveckling

Adapt Media har funnits sedan den 1 juli 2007, och startades med Söderås Journalen som enda grundpelare. Efter snart fyra år börjar alla olika insatser ge resultat i form av fler kunder och uppdrag, ökad omsättning samt bättre och bättre resultat.
– Det var tuffa år under finanskrisen, då vi tappade i omsättning på Söderås Journalen. Därför har vi hela tiden sett till att utveckla tidningen med vår satsning på företagsreportage, på Söderås Journalens ”internetsyskon” Klippanshopping.se och nu senast Söderås Journalens eget branschregister, säger Bengt Wetterberg.

Ytterligare en internlösning

Anna Rosén Jönsson har även varit ansvarig för införsäljningen till dessa nya projekt, och kundkontakten där kommer att tas över av Johan Wetterberg. Johan är något av en veteran på Söderås Journalen, då han ansvarat för textmaterialet i tidningen sedan 2001. När Johan började sitt uppdrag var det som ”extraknäckande” student. 10 år senare har han studerat i Halmstad och i Göteborg och är nu både utbildad informatör och journalist. Efter utbildningen har han nu också hunnit med 4 år på Adapt Media.
– Det har blivit en del reportage genom åren om både det ena och det andra. Utvecklingen av Söderås Journalen, Klippanshopping.se och alla andra uppdrag vi gör på Adapt Media har gjort att mitt jobb aldrig blivit tråkigt, utan jag har hela tiden fått nya arbetsuppgifter. Eftersom jag redan har ansvaret för all text i Söderås Journalen och på Klippanshopping.se känns det helt naturligt för mig att ta över kundkontakten för Söderås Journalens branschregister och för Klippanshopping.se, säger Johan Wetterberg.
Anna Rosén Jönsson blir med andra ord en saknad vitamininjektion hos Söderås Journalen och Adapt Media, men tidningen och företagets kunder kommer ändå att servas på samma positiva, trevliga och kunniga sätt som varit Annas kännetecken.