Tankar från Destinationsutvecklaren: En annorlunda sommar
Inför en sommar med rådande Covid19-situation, har vi på Söderåsen tur att vårt utbud består av många bra ”pandemi-anpassade” aktiviteter.
Eftersom vi har ett stort utbud på aktiviteter du kan göra utomhus, med god marginal på avstånd till andra människor, kommer Söderåsen-området sannolikt att vara eftertraktat som destination i sommar. Att vara ute i den svenska naturen och vandra, cykla, cykla dressin, paddla kanot och rida, – det ser ut att bli sådant som svenskarna kan göra under semestern. Vi har många nyheter i Klippans kommun, som visar på den positiva utveckling Klippan haft de senaste åren t.ex. aktivitetsparken utanför Sågen, Träffpunkt Elfdalen, Prins Oskars Naturlek, Padelbanorna i Ljungbyhed m.m.
Många av de verksamheter som finns här har arbetat hårt med att anpassa sig till det rådande läget och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det kan handla om att man erbjuder shopping utomhus, att du kan ringa i förväg till butiker och få dina varor ihop-plockade innan du kommer dit, att restauranger serverar din mat direkt på tallriken istället för via buffé, att man begränsar antalet personer som får vistas inomhus samtidigt o.s.v.
Nu när möjligheten öppnats upp för resor inom två timmar ifrån hemmet, kommer Söderåsenkommunerna gemensamt göra en marknadsförings-satsning. Kampanjen kommer att marknadsföra Söderåsen som ett utmärkt alternativ till utlands-resan. Och ett utmärkt utflyktsmål inom Sverige. Vi gör detta för att locka fler besökare till Söderåsen. Tillsammans med det goda värdskap våra företagare och föreningar står för, kan vi förmedla en positiv bild av Klippan.
Det mesta ser ut att bli annorlunda i år. Men vi hoppas på att resandet inom Sverige kommer att öka, under kontrollerade former såklart, och att det ekonomiska tappet för företagen inte blir för stort.
Näringslivsavdelningen önskar alla en skön sommar!