Holland 24-28 maj med Klippans Ungdomsorkester & Helsingborgs Concert Band

En reseberättelse från Klippans Ungdomsorkester:

Onsdag 24 maj:
06:30 samlas 50 stycken pigga, glada och förväntansfulla ungdomar och ledare på musikskolan i Klippan för inpackning av instrument, resväskor och allt man kan tänka sig för fyra dagars vistelse i Holland.

Efter en 16 timmars resa med buss och övning på vårt figurativa program på färjan anländer vi till boendet i Ossendrecht några timmar för sent då vi råkade ut för den klassiska ”Staun” på autobahn.

Trötta men vid gott mod intas den lovade kvällsmaten klockan 23 för att sedan stupa i våra sängar.

Torsdag 25 maj
Tidigt revelj (blåstes på trumpet) och frukost klockan 08:00.

Vi började dagen med att åka till Madurodam som är en miniatyrstad belägen i stadsdelen Scheveningen i Haag i Nederländerna.
I miniatyrstaden finns kända nederländska byggnader och landskap, mycket som Nederländerna är känt för återfinns här i skala 1:25, uppbyggt som exakta miniatyrkopior in i minsta detalj, omgivna av trädgårdsanläggningar.

Efter denna roliga och intressanta tur, åkte vi tillbaka till boende för en stunds ”chill” och intag av middag för att senare på kvällen repetera inför våra kommande konserter.

Fredag 26 maj
Efter vår revelj (blåstes på trumpet, även denna dagen) och frukost åkte vi till Rotterdam, där vi fick en fin utsikt över Rotterdam genom att besöka Euromast som är ett observationstorn och vissa av våra mer vågliga medlemmar åkte längst upp på toppen som är 186 meter, medan andra nöjde sig med att ta en kopp kaffe på bottenplan.

På kvällen åkte vi till Middelharnis och höll en mycket uppskattad konsert tillsammans med medlemmar från Middelharnis egna orkester ”Cempre Crescendo”.
Konserten inleddes med att ungdomsorkestern och concert band gjorde ett figurativt program utomhus, för att sedan fortsätta att konsertera inomhus med låtar som b.la.: ”Stairway to Heaven”, ”It’s My Life”, Rolling in the Deep, och Hollands bidrag i Eurovision Song Contest O’G3NE ”Lights and Shadows”.

Lördag 27 maj
Hade vi välbehövlig sovmorgon och startade dagen med trumpetrevelj och Brunch.
Dagen börjades med en konsert vid lunchtid i Stellendam i 35 gradig värme.
På kvällen åkte vi till Bergen op Zoom och tittade på ett fantastiskt ”Bergse Tattoo”.
Dagen avslutades med Pizza och chips-fest på vårt boende.

Söndag 28 maj
Frukost klockan 06:00 och sedan hemfärd tillbaka till Sverige igen.

Summering
Fyra fantastiska dagar, med fantastiskt väder och mycket skratt har vi haft tillsammans.
Det är en ynnest att få förmånen att åka iväg med 43 spelande och fantastiska ungdomar så här.
Man blir lite extra stolt när man ser hur otroligt professionellt de representerar våra kommuner (Klippans kommun, Helsingborgs kommun) och de värmer lite extra i hjärtat när man ser gemenskapen, värmen, kamratskapen, omhändertagandet och respekten som våra ungdomar visar varandra och mot ledarna.
I en hård värld full av hemska saker och i en tuff skolvärld, blir det lite extra gött att se att oavsett nationalitet, könstillhörighet och familjeförhållande att ”Vi är rädda om varandra” är det mål som vi alla driver mot.