Magasin Bjärhus har öppnat!

Helsingborg har fått en ny gårdsbutik mitt i Långvinkelsbacken. I det kulturklassade magasinet där Jazzklubben förr låg har nu Bjärhus öppnat en gårdsbutik med saluhallskänsla. Fastig­heten kallades i äldre tid Rhödinska gården efter spannmålshandlaren och maltfabrikören Anders Herman Rhödin (1807-1872). 

Klivet in i Helsingborgs K-märkta historia in i en saluhall med kött, chark och grönsaker med rötterna i Klippan är inte långt. Två historiska platser har blivit ett nu när Magasin Bjärhus öppnat. Marie Taylor är den som håller i verksamheten på Magasin Bjärhus. I Klippan är det fortfarande Max Persson och Joel Mattiasson som står bakom disken.
– Ambitionen är att på sikt öppna upp en restaurang som verkligen erbjuder smaker från Söderåsen. Kött och chark är fortfarande de stora bitarna men vi vill skapa en större saluhallskänsla ihop med andra lokala matleverantörer. Idag har vi samarbete med exempelvis Rosersbergs gård, Sånnagården och Gunnaröds Gård. Vi har även förstås försäljning av Bjärhus egna ekologiska grönsaker, förklarar Joel Mattiasson.

Redan 1989 blev Bjärhus ekologiska grönsaksodling KRAV-certifierad, som sjätte KRAV-odlingen i Sverige. Sedan dess har både volymerna och utbudet ökat. Under sensommaren hittar du så mycket som ett 60-tal grönsaker i butiken, alla odlade på gårdens åkrar, utan konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel.

Sedan 2006 har Bjärhus tilldelats många fina utmärkelser för sina charkuteridelika­tesser. Känslan för mathantverket och kreativa idéer gör att Max Persson och Joel Mattiasson hoppas att Bjärhus är det första av flera företag som ska bidra till att skapa en saluhallskänsla i det gamla spannmåls­magasinet.

På Bjärhus får maten ta tid

Maten från Bjärhus står för hänsyn till miljö, människor och djur i kombination med tradition och hantverk. Det kan inte stressas fram utan tar tid. Omsorg och hantverk kostar lite mer men smakar mycket bättre. Främst så smakar det bättre och det känns bra i magen.
– Vi måste sluta titta på priset och istället titta på innehållet. Något vi aldrig kommer att tumma på är vetskapen att varenda köttbit i våra produkter kommer från djur som haft ett gott liv, avslutar Joel Mattiasson.