Välbesökt InfoPoint hos Conditori Hjärtat

InfoPoint är en enklare form av turistinformation som finns på besöksmål, boenden eller butiker. En av Söderåsens mest besökta och uppskattade InfoPoints finns hos Conditori Hjärtat på Järnvägsgatan i Klippan. 

Närheten till Klippan Ylle­fabrik gör att många långväga gäster kommer in för att fika i den mysiga miljön som Conditori Hjärtat erbjuder med hantverksmässigt bakat från grunden.

Pernilla Pegelow som driver Conditori Hjärtat berättar att de varit InfoPoint sedan 2019 men att de alltid haft kunder som frågat efter turistmål.
– Det blev perfekt när vi fick informationsmaterial och flaggan har gjort det mer synligt vilket i sin tur har lockat ännu fler hit. Människor uppskattar tryckt information och är glada över att allt är gratis, säger Pernilla.

Smidigt och enkelt

Med många turister som hämtar information finns det material bakom disken för påfyllning men det räcker inte till på långa vägar. Efterfrågan på tryckta kartor och samlad information som går att läsa är stor.
– När det är något som tar slut så hör vi bara av oss till Matilda på kommunen så ser hon till att det fylls på med nytt, berättar Pernilla.

Utöver café finns det en liten butik och vägg i vägg ligger det egna bageriet och under sommaren finns en mysig uteservering på gården. Personalen med
Angelika Lund i spetsen är serviceinriktade och hjälper alla med ett leende. Det personliga mötet uppskattas mest av besökare vid sidan av själva reseanledningen. Angelika hjälper gärna till med att ge lokal turistinformation och säger själv:
– Vi är alltid behjälpliga och svarar på enklare frågor och ge tips och inspiration till att upptäcka mer i närområdet.

Framgång bygger bland annat på ett gott värdskap vilket bidrar till en god upplevelse för besökaren. Klippans 11 InfoPoints är en kraftfull marknads­föringskanal för hela destinationen.

Matilda Brozén som är Destinationsutvecklare i Klippans kommun säger att det samarbete kommunen har med besöksmålen som är certifierade InfoPoints fungerar utmärkt.
– I nuläget finns det inte planer på att starta fler, men kommunen arbetar ständigt med att utveckla servicen för att bättre kunna tillgodose besökarnas behov, avslutar Matilda.