Det drar ihop sig för däckbyte
Vi gör det två gånger varje år – byter däck, eller skiftar hjul som det lite finare heter. Men precis som när klockorna ska ändras till sommar- eller vintertid så undrar vi ofta när det är dags, vilka regler som gäller och om de bästa däcken ska vara fram eller bak. Söderåsjournalen och Ronny Stjärnlind reder ut det.
Vad säger lagen om vinterdäck?
Från den 1 december och den 31 mars är det krav enligt svensk lagstiftning att ha vinterdäck, under förutsättning att det är vinterväglag. Med vinterväglag menas om det till exempel finns snö, is eller frost på vägarna.
Du kan använda antingen dubbdäck eller friktionsdäck, men inte tillsammans. Friktionsdäck får du lov att köra året runt men däckens egenskaper är klart sämre på sommarvägar jämfört med sommardäck. Bromssträckan blir mycket längre för friktionsdäck, de slits mycket snabbare på sommaren och de ökar bilens bränsleförbrukning.
Mönsterdjup
Din bil måste ha ett däck-mönsterdjup på minst 3 mm när det gäller vinterdäck. För sommardäck är kravet minst 1,6 mm, men av säkerhetsskäl bör det vara mer. Vid våt vägbana krävs det åtminstone
3 mm mönsterdjup för att det ska kunna ge bra friktion.
Bästa däcken bak
Det här diskuteras ofta men den allmänna regeln är: bästa däcken bak. Med det menas att de däck som har störst mönsterdjup (eller bästa väggreppet) bör vara det bakre paret på fordonet – för att minska sladdrisk vid bromsningar och i svängar. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Däckförvaring
Många däckfirmor erbjuder däckförvaring. Om du förvarar dina däck själv hemma så tänk på förvara dem i ett svalt, torrt och mörkt utrymme. Det optimerar däckens livslängd.
Lågprisdäck på Internet
Lågprisdäck på internet är både en dålig idé och däck av dålig kvalitet. Du får vad du betalar för när det gäller däck. Se också upp för okända märken och säljs det av en okänd handlare eller hemsida ska alla varningsklockor ringa.