Unga företagare visade upp sig

Högtalare i kudden, hårdekorationer, dryckesvärmare, kakor, dricksflaskor och katter! Det var några av varorna och tjänsterna som marknadsfördes när UF-företagen på Åbyskolan i Klippan hade minimässa.

På plats fanns också Rose-Marie Drehmer och Fredrik Birgersson från Ung Företagsamhet i Skåne.
– När vi har möjlighet försöker vi komma ut och prata med eleverna som läser UF-företagande. Det är roligt att se vad de har för företagsidéer, säger Rose-Marie.

Inte bara produkter

Totalt tio företag har startats som UF-företag på Åbyskolan denna gång. Nio av dessa var representerade på minimässan. Lärare och elever från skolan minglade runt och tittade på de olika sakerna. Miriam Göransson och Therese Hörberg har en lite annorlunda idé.
– Vi ville inte sälja någon produkt och funderade på vad vi gillar. Vi är båda intresserade av katter, och gjorde en marknadsundersökning på efterfrågan av kattrelaterade tjänster. Nu har vi precis fått klartecken av Länsstyrelsen att öppna kattpensionat. Vi erbjuder även pälsvård och kattvakt i kattens eget hem, berättar Miriam och Therese.

De har också med sig två kattungar av rasen Ragdoll som gärna låter sig klappas av besökarna.

Facebook som marknadsföringskanal

Många av företagen använder sig av sociala medier i sin marknadsföring. Chic Hair UF säljer hårsmycken och hårdekorationer. Vid deras bord hittar vi Melinda Bohman och Daniella Khoury.
– Vi säljer mycket genom Facebook och till våren ska vi ner till den stora UF-mässan på Emporia i Malmö, säger tjejerna.

Bland det ätbara kunde man hitta ”Smak och bak UF” och ”Lätt som en våffla UF”. Smak och bak UF bakar kakor för mässor och på beställning.
– Vår populäraste vara är kanelbullarna!, säger Tova Kannisto och Monika Nilsson som driver företaget.

”Lätt som en våffla UF” gör nygräddade våfflor på pinne. Till detta väljer kunderna vad de vill ha för topping och strössel. Ett populärt inslag på minimässan!

Bra inkörsport till att driva företag

Lars-Göran Borgqvist är elevernas ekonomilärare. Han är mycket nöjd med elevernas insats.
– Det är väldigt många engagerade elever i år och det märks inte minst på kvalitén på deras presentationer av företagen här idag. Över 20 % av alla elever som går på UF-linjen startar företag senare i livet. Det i sin tur genererar 4-5 arbetstillfällen per företag. Det är ganska fantastiskt!

Alla UF-företagarna på plats är överens om att UF är en bra inkörsport till företagslivet. Erik Amarian, Ahmad Elbayrouti och Ahmed Eliman driver iPillow UF. Deras produkt är hörlurar som man lägger i sin kudde. Sen kan man lyssna på musik, ljudbok eller vad man vill utan att störa den som ligger sidan om.
– Det svåraste med att driva företag är pappersarbetet. Genom UF får man en bra inkörsport till hur det är att driva företag. Det finns absolut ambitioner på att starta företag i framtiden, säger killarna och återgår till att demonstrera sin produkt för nyfikna elever och lärare.

UF-företagande på gymnasiet:

Att genomgå utbildningen UF-företagande innebär att under ett läsår starta, driva och avveckla ett företag.

Deltagande företag på Minimässa på Åbyskolan 18 december: Aqua Design UF, Chic Hair UF, Smak och bak UF, Felicitas UF, 4reload UF, Keep It Warm UF, Lätt som en våffla UF, iPillow UF, Foldable UF.