UF-företag ställde ut produkter På Åby- skolan!

Strax före jul rådde febril aktivitet bland de gymnasieelever som går kursen Ung Företagsamhet, eller UF som den brukar kallas. Den 14 december hölls nämligen en UF-mässa på Klippans Gymnasieskola.

Från idé till resultat

UF-kursen går ut på att eleverna ska omsätta det man lärt sig om ekonomi under de två första årskurserna i praktik. De går ihop i grupper och bildar egna UF-företag, där en produkt ska plockas fram, marknadsföras och säljas, med allt vad det innebär av affärsplaner, strategier och budgetar.
– Huvudsyftet är att eleverna ska få vara med i en process som går från idé till färdigt resultat. Att driva UF-företag ska omfatta allt som normalt ingår i en affärsrörelse, säger Christine Thioub, som är handelslärare och programansvarig på gymnasiesärskolan, som också har en UF-grupp.

På UF-mässan i mitten av december deltog de företag som hade sina produkter klara för försäljning. Söderås Journalen var på plats och lät de som ville berätta väldigt kort om sina affärsidéer.

Pro Slicer UF

VD: Toni Jokikokko
Marknadschef: Konrad Wallin
Administrativ chef: Kim Persson
Ekonomichef: Andreas Herrstedt
Inköpschef: Sebastian Bresman

Affärsidé: Vi erbjuder det ultimata köksredskapet till såväl
amatörer som proffs. Bra kvalitet till ett rimligt pris.

Kyligt UF

VD: Robin Svensson
Personalchef: Glenn Åhlander
Administrativ chef: Jonathan Thörnqvist
Inköpschef: Max Mårtensson

Affärsidé: Vi erbjuder dig ett iskallt sätt att kyla din favoritdryck.

Faith UF

VD/Ekonomichef: Johanna Persson
Marknads-, personal- och försäljningschef: Nellie Christenson
Inköps-, produktions- och administrativ chef: Malvo Kastmau

Affärsidé: Vi i Faith UF säljer fantastiska budskapstavlor med syftet
att skänka över 50 procent av vinsten till Cancerfonden.

Can Lid UF

VD, administratör, inköps- och produktionschef: Maria Nilsson
Ekonomi- och marknadschef: Matilda Linusson
Försäljnings- och personalchef: Rebecca Hugosson

Affärsidé: Vi säljer burklock för ett bra pris. 1 för 20 kronor, 2 för
35 kr. 3 kronor per lock går till Barncancerfonden. Can Lid UF vill sälja burklock som håller kolsyran kvar, och smuts och kryp borta.

Hittad UF

VD: Michelle Johansson
Ekonomiansvarig: Sandra Jonasson
Inköpsansvarig: Tobias Breiner
Försäljningschef: Isabell Matthiesen

Affärsidé: Vi säljer Keyfinders. Du har den i din nyckelknippa, så att om du tappar bort nycklarna så visslar du, och då piper och blinkar den. På så sätt hittar du dina nycklar lättare.

Collapsible UF

Marknadsföringschef, IT-ansvarig: Pontus Jönsson
Inköps- och försäljningschef, administrativ chef: Steven Ton
Ekonomichef: Filip Jonasson
VD, personalchef: Johannes Heikkinen

Affärsidé: Vi säljer portabla, hopfällbara dricksglas som är tillgängliga vid alla tillfällen, till ett pris som alla finner rimligt.

Sweetdays UF

VD: Hanna Andréasson
Administrativ chef: Sofia Holmström
Inköps- och produktionschef: Betina Pedersen
Ekonomichef: Boban Stankovic

Affärsidé: Vi säljer handgjort godis från Gränna till ett förmånligt pris till både unga och gamla.

GreenLovers UF

VD: Ida Wendel
Ekonomichef: Amanda Friberg
Marknadsföringsansvarig: Casandra Håkansson

Affärsidé: Vi säljer ekologiska bomullskassar till miljömedvetna personer. 5 kronor per kasse går till djurrättsorganisationen WSPA och WWF.

Paketverkstaden UF

Henrik Ivarsson
Sandra Tunell
Julia Hall
Emeli Andersson
Jasmine Andersson
Emelie Pålsson
Alexander Hult
Dannie Hansen

Affärsidé: Vi slår in paket till kunder samt säljer billiga julklappar, pysselset, scrap och egna kryddblandningar.