Klippan kan prisas för sin marknadsföring

Klippans kommun är en attraktiv arbetsgivare. Det tycker i alla fall företaget Universum, som nominerat Klippan som en av fyra möjliga slutsegrare i tävlingen Årets Employer-branding-kommun 2013.
– Jag är mycket stolt över att Klippan finns med i sådana här sammanhang. Inte minst när jag ser våra medtävlare Helsingborgs stad, Malmö stad och Haninge kommun. Det visar att kommunstorleken inte har någon betydelse när det gäller nyskapande, säger kommunens personalchef Marianne Nikitidis Claesson.

Tåg- och radioreklam

Employer-branding innebär att man som arbetsgivare förstår vikten av att arbeta med hur man uppfattas som arbetsgivare. Klippans kommun har nominerats för att på ett nytt sätt inom kommunvärlden visa upp den bredd av möjligheter som finns. För att locka framtida medarbetare har man nämligen haft reklamkampanjer både i radio och på pågatågen.
– Att visa upp sig och skapa relationer för att attrahera nya medarbetare är en del av employer-branding-arbetet, men det handlar lika mycket om att vara en god arbetsgivare mot våra nuvarande medarbetare så att vi kan utveckla och behålla dem, säger Marianne Nikitidis Claesson.

Gott samarbete

Prisutdelningen sker under våren, troligtvis i mars, och Marianne Nikitidis Claesson hoppas naturligtvis på en vinst. Hon vill också framhålla det goda samarbetet mellan tjänstemän och politiker i ärendet.
– Att vi fått den här nomineringen är inte bara tack vare personalkontoret. Politikerna gav oss ett tydligt uppdrag och pengar för att bryta ny mark och stärka varumärket. Utan insatser från alla våra medarbetare och chefer hade vi inte lyckats.