Förebyggande och akuta massageinsatser

Det har nu gått ett år sedan massören Claes Engström och hans företag CE Friskvård bytte lokaler och flyttade till Norra Skolgatan 2 mitt i Klippan. Och det första året på ny adress har gått över all förväntan.
– CE Friskvård gör sitt bästa resultat någonsin 2009, så det är väl nästan succé kan man väl säga, konstaterar Claes Engström, nästan lite blygsamt, ovillig som han är att tala om sig själv.

Bra läge

Läget på Norra Skolgatan, precis vid början eller slutet (beroende på varifrån man kommer) av Storgatan, är en bidragande faktor till framgången – gott samarbete med kunderna en annan. Halva arbetstiden tillbringar han ute hos de lite större företagskunderna och den andra halvan tar han emot privatpersoner eller ”enmansföretag” i de egna lokalerna.
– Jag trodde väl kanske att en del företag skulle skära ner på massage ett år som detta, när det varit motvind i ekonomin, men det är bara ett företag som har gjort det.

Förebyggande och akuta insatser

Claes Engström menar att man som företagare har en stor fördel genom att regelbundet skicka iväg sin personal på massage, både i förebyggande syfte och i akuta situationer. Han verkar inom ortopedisk medicin och kan hjälpa till att lindra eller förhindra musarm, ryggskott och nackspärr, för att nämna något.
– Ohälsotalen ökar hela tiden, och det är dokumenterat att företag som satsar på massage för sina anställda tjänar på det i form av mindre sjukdagar till exempel.

Celest Paper i Klippan är ett av företagen som använder sig av CE Friskvårds tjänster.
– Det är en del i vår personalvård. Vissa arbetsmoment hos oss är monotona, men dessvärre omöjliga att bygga bort. Som arbetsgivare har vi ett ansvar för såväl förebyggande av förslitningsskador som för rehabilitering av anställda.Vi vill ge vår personal så bra förutsättningar som möjligt att klara av sitt jobb utan att slita ut sig, och att erbjuda massage är ett led i detta strävande, säger VD:n Ronny Andersson.

Paketlösning

Med de flesta kunder har Claes Engström en paketlösning. Arbetsgivaren skickar sin personal till honom kanske en gång i månaden – och skulle det uppstå akutfall av ryggskott eller liknande så brukar det fungera att ”klämma in” den personen det gäller ganska så snabbt.
– Jag har många stamkunder som man självklart vill hjälpa så mycket som möjligt, säger Claes Engström.

Sedan två år tillbaka är byggvaruhuset Optimera i Klippan kunder till CE Friskvård. Enhetschefen Hans Larsson har under denna tid kunnat konstatera att hans personal mår ännu bättre.
– Vi har både kontor- och lagerpersonal som behöver hjälp på olika sätt. Sitter man framför en dator hela dagen och inte rör kroppen så mycket blir man stel av det. Arbetar man i brädgården och gör många tunga lyft så anstränger man ryggen ordentligt. Om någon idag har känning i axlar eller rygg är det bara för dom att gå till Claes. Ofta behöver de inte sjukanmäla sig som de ibland tvingades göra tidigare.