Draknäste på Åbyskolan

Draknäste låter dramatiskt men det är ett moment där eleverna får presentera sitt företag för en jury som består av personer från SEB och kommunens näringslivsavdelning samt elever från förra årets vinnande UF-företag. Juryn får representera en möjlig investerare och granskar affärsidén samt ger konstruktiv kritik. UF står för Ung Företagsamhet. UF-företagseleverna fick stå på scen och berätta om sitt företag. Draknästets viktigaste uppgift är att ge feedback på presentationen och att juryn får ge sina synpunkter på de presenterade affärsidéerna.

Kreativa elever presenterade sina företagsidéer och ett av de företagspresentationer som belönades med en prischeck från SEB var företaget Shining som består av eleverna Erik, Tanya, Emma och Ina. Shining säljer en reflexspray som sprayas på textilier och får dig att synas i mörkret.
Perfekt för barn och ungdomar som vägrar bära reflexer. Det går även att använda schabloner för att få fram roliga effekter.

– Problemen med människor som inte syns i trafiken gjorde att vi valde den här produkten till vårt UF-företag. Det var i samband med att vi började att övningsköra som vi funderade över säkerheten och att ingen vill använda reflexer som tanken väcktes att sälja den här sprayen som vi kände till sedan innan, förklarar Shiningföretagarna.

Lärarna Lars-Göran Borgkvist och Chris Hansson var nöjda med elevernas presentationer och bjuder in alla intresserade till UF företagens marknad på tisdag 17 december mellan klockan 10-13 i Åbyskolan cafeteria.