Hipp hipp hurra för Söderås Journalen!

En kvalitetsfreestyle för 295:- och julpriser på videofilmer. Det var några av de erbjudande som fanns med i Klippan Journalens första nummer som gavs ut i november 1988. 25 år efter starten träffas upphovsmännen till tidningen och den nuvarande redaktionen på Adapt Media för att prata ”då och nu”.

För 25 år sedan bestämde sig Sven Johansson och Bo Håkansson för att deras företag Sätt- & Tryckservice skulle ge ut en tidning som skulle delas ut i Klippan, Ljungbyhed, Kvidinge och Röstånga. I november 1988 lämnade det första numret av Klippan Journalen tryckpressarna!

Mystisk signatur

Det var Sven och Bo som kom med idéerna till artiklarna och reportagen, sen anlitade man olika journalister, bland annat Alf Norderyd från NST, som skrev texterna. Man anlitade också ungdomar i ”Studentåldern” till att skriva artiklar.
– Jag kommer ihåg ett par ungdomar som åkte ut tillsammans och gjorde intervjuerna. Han fotograferade och hon skrev. Men de åkte rullskridsko, och det uppskattades inte av kunderna, säger Sven.

När vi sitter och pratar om Klippan Journalen och bläddrar igenom det första numret uppstår dock en gåta.
– Signaturen FKT skrev många artiklar till oss, jag kan dock inte komma ihåg vem det var, säger Sven.
Kanske kan någon läsare ge oss svaret på den frågan?

”Trotjänare”: Annonsjakten och månadens profil

Första numret innehöll 32 sidor och i begynnelsen kom man ut med 4 nummer/år. Det var ett samarbete mellan Sätt-& Tryckservice, Klippans Kommun och Klippans Köpmannaförening.

Några ”trotjänare” har varit kvar genom alla år, bland annat tävlingen Annonsjakten och Månadens profil.

Stolta över 25-åringen

Camilla H. Peurell är nuvarande annonsförsäljare och grafisk designer på Söderås Journalen, som för övrigt bytte namn från Klippan Journalen till Söderås Journalen i april 2006. Hon är nyfiken på hur annonsförsäljningen gick till när det begav sig för 25 år sedan?
– Först skickade vi brev till alla företag och efter det gick faktiskt min far, Arne, ut med sin portfölj under armen och sålde annonser till oss, säger Bo.

25-åringen som vid starten kom ut med 4 nummer/år kommer idag ut med ett nummer i månaden. Adapt Media och VD Bengt Wetterberg gav ut sitt första nummer av Söderås Journalen i augusti 2007. Erbjudande, information och nyheter från Klippan, Ljungbyhed, Östra Ljungby, Kvidinge, Perstorp och Röstånga presenteras sedan många år med en trevlig layout i 4-färgstryck på glättat papper, vilket uppskattas mycket av tidningens läsare och annonsörer.
– Jag är väldigt glad över att få förvalta det som Bo och Sven startade och att få vara med och utveckla tidningen genom Adapt Media, säger Bengt.

Bland annat har vi ju numera Söderås Journalen även på internet, under namnet www.klippanshopping.se där man dels kan läsa tidningen men även ta del speciella web-artiklar som presenteras när de är helt färska.
– Här presenterar sig också stora delar av Klippans butiker och tjänsteföretag på sina ”egna” sidor. Denna sajt startade vi upp i januari 2010 och den växer hela tiden, berättar Bengt.

Bo och Sven är stolta över tidningen som de vågade starta för 25 år sedan.
– Jag säger fortfarande Klippan Journalen, fast jag vet att det heter Söderås Journalen. Det sitter i, säger Bo.

”Jubileumsmötet” avslutas med att Bengt säger:
– Vi gör allt vi kan för att utveckla Söderås Journalen på flera olika sätt, så att tidningen kan leva vidare i framtiden!
Mer om hur den utvecklingen ser ut finns att läsa på sidorna 22, 26 och 27 i detta nummer!