ICA 40 år på samma ställe!

Tiden går och vi med den! Det är nu 40 år sedan det byggdes lokaler för handel på det område som då hette Elfdalens Centrum. Möbelvaruhusets Tullsons Möblers ägare, Bertil Tullsson, byggde dels lokaler för sin egen verksamhet men även lokaler för dagligvaruhandel. Under många år hette butiken ICA Storköpet.

Sedan 17 år tillbaka det Håkan Cronberg som äger butiken vars namn numera är ICA Kvantum.

Håkan har alltså drivit butiken i 17 år, sedan 1996, men var faktiskt med redan då den öppnade för 40 år sedan!
– Jag har fått lära mig mycket av både Ingvar Ahl och Per Sjunnesson redan på den tiden som de hade Åbyhallen i Klippans centrum. När de sedan släppte Åbyhallen och startade ICA Storköpet här uppe i Elfdalen så fick jag följa med i en månad i samband med att butiken öppnade, och därefter var det militärtjänst som kallade.

Håkan tillhör en riktig gammal ”handlar-familj”, både Håkans far och farfar arbetade med detta. Innan Håkan kom till Klippan drev han flera butiker i Helsingborg, men när tillfället för 17 år sedan dök upp att ICA-butiken i Klippan var till salu så slog han till.
– Det är något jag aldrig har ångrat, säger Håkan. Alla inspirerande möten med kunder och personal har gjort att tiden har gått väldigt fort.

Släktarvet fortsätter

Håkans son Filip jobbar sedan 3 år tillbaka också i butiken. Arvet från farfars far går alltså vidare. Filip har innan detta pluggat i Lund i 5,5 år. Efter studierna fick Filip jobb på ett ekonomikonsultföretag i Malmö där han jobbade med affärsutveckling och att driva försäljning.
– Det är viktigt att skaffa sig en utbildning och tanken att jobba i butiken i Klippan har aldrig varit en självklarhet för mig, säger Filip.
– Jag tycker det är viktigt att man skaffar sig en egen grund att stå på som man kan finna trygghet i, fyller Håkan i.

Men efter 5 år i Malmö kände sig Filip redo för nya utmaningar och sökte runt bland olika områden. Så småningom växte känslan fram att det var inom handlaryrket som Filip ville utvecklas, och detta i butiken i Klippan med pappa Håkan. Filip är idag försäljningschef med ansvar för flera avdelningar både när det gäller personal och resultat. Tillsammans har man jobbat fram en stor förändring i lokalerna som blev färdig för ett år sedan. Denna satsning innebar bland annat att man byggde ny kök- och delikatessavdelning, frukt- och gröntavdelning samt en helt ny entré.
– Det gäller att inte stå stilla utan att hela tiden jobba i en förbättringsprocess. Ibland får man ta mindre grepp för att sedan kunna ta de stora insatserna också, säger Håkan. Det händer så mycket med sortimentet som gör att vissa avdelningar blir mindre och andra större. Då får man sätta sig ned med ett ”blankt papper” och helt enkelt planera om allting och det är vad vi har gjort nu, säger Filip.

– Efter en sådan stor förändring måsta man var mycket lyhörd och serva kunderna så att de hittar rätt och går nöjda härifrån, menar Håkan. Kunden måste hela tiden vara i fokus.

Lokalproducerade varor

Med alla matlagningsprogram i TV blir också kunderna mycket medvetna om vad de vill köpa. ICA Kvantum i Klippan satsar bland annat mycket på lokalproducerade varor. Man är medlem i ett nätverk som heter Smaka på Skåne där man knyter kontakter med olika lokala producenter. Målet är att kunderna ska få inspiration och matglädje när man är och handlar i butiken.
– Framförallt fokuserar vi på det som produceras kring Söderåsen, säger Filip.

Jubileumsvecka med många aktiviteter

I mitten på september, vecka 34, kommer man att ha mycket aktiviteter för att fira 40-årsjubiléet. Sedan fortsätter förbättringsprocessen efterhand under året.
– Vi kommer under hösten att sätta in en helt ny kassalinje vilket ska förbättra miljön i kassorna både för kunderna och personalen. Det ska helt enkelt flyta på bättre när man ska avsluta sitt inköp, säger Filip.
– I samband med detta kommer vi också att bygga om hela förbutiken, inflikar Håkan.

Allt detta ska stå klart i september månad och sedan kan Håkan och Filip fortsätta att jobba vidare med sitt gyllene budord: Att alltid överträffa kundens förväntningar!