Handla hemmavid!

Att locka kunder till butikerna på mindre orter som Klippan, Perstorp, Ljungbyhed, Kvidinge, Östra Ljungby och Röstånga är en kamp som pågår ständigt.

I Ljungbyhed har man sin Gammelmarknad och Blåkullekul.
Perstorp har ett evenemang som heter Vårfesten. I Klippan var man tidigt ute när man började med sin City-dag ett par gånger om året. Dessa har sedan utvecklats till Outletdag och ibland så kallad Långlördag. Oavsett vad namnen på de olika dagarna är så är syftet detsamma för alla, nämligen att visa upp vad butikerna på orten kan erbjuda sina kunder i form av bra produkter, bra priser och inte minst sin personliga service till kunderna.

Söderås Journalen har träffat några av dem som 1979 var med och startade City-dag i Klippan och hur de upplevde arbetet med det.

Ingrid Wilhelmsson (Söndraby El)

– Jag var med i kommitten från början och jobbade i den i drygt 10 år. Vi var ett antal entusiaster som engagerade oss, och vi hade många trevliga möten hemma hos varandra! Detta gjorde att man lärde sig mycket om företagande som man kunde ha nytta av i sin egen verksamhet.

– En av de första uppgifterna vi hade var att skapa ett varumärke för City-dagen i form av en logga. En känd profil i reklambranschen i Klippan var Anders Prabin och han lade ner mycket arbete på att utforma loggan som sedan också användes under många år.

– Vi hade många olika aktiviteter på City-dagen men jag minns speciellt en gång att vi hade en bilutställning mitt inne i centrum. Det var en bilfirma som presenterade alldeles nya modeller och detta drog mycket folk till City-dagen. Nyhetsflödet var inte lika massivt då som nu, och en sådan sak var en stor händelse.

Göran Nilsson (tidigare ägare till Görans Radio)

– Jag var med i kommitten i 25 år. Vi fick en väldigt positiv respons på våra arrangemang från våra kunder. Efter några år började vi blev uppringda från kommuner runt omkring som ville ta lärdom om hur vi arrangerade Citydagarna. Efterhand så blev det fler och fler kommuner där det ordnades liknande dagar. Så vi var faktiskt en föregångare att på detta sätt göra PR för handeln på mindre orter.

– En gång hade jag engagerat den kända sångerskan Elisabeth Assarsson-Marsh till min butik. Hon stod utanför min butik och sjöng, vilket fick till följd att publiken så småningom fyllde stora delar av Järnvägsgatan där jag då hade min butik.

– En annan gång gick vi runt i dräkter vi hade fått låna av Disney. Anledningen till detta var att vi hyrde ut mycket Disney-videofilmer och detta upptåg var mycket uppskattat. Inte minst av alla barn.

Carsten Larsson

(tidigare ägare till Kökspunkten, som numera finns i Ängelholm, Båstad, Halmstad, Falkenberg och ägs av sonen Riccard Larsson)

– Minnena från alla Citydagar år många. Vi lade ner mycket energi på att alltid ha olika tävlingar.

– När vi startade upp City-kommitten skapade vi en policy om att varje butik alltid skulle ha en vara man kunde köpa till halva priset på City-dagen. Då ingick också en prisgaranti att om man hittade varan billigare någon annanstans fick man prisskillnaden tillbaka i pengar.

– Vi genomförde också att butikerna hade den röd-gula skånska flaggan utanför butiken. Eftersom vi hade besökare både från Halland, Småland och Skåne, ville vi visa att i Skåne, och framförallt Klippan, kunde man handla i en mysig miljö till verkligt bra priser och en serviceanda som slår det mesta! Målet var inte att sälja så mycket som möjligt just på City-dagen, utan se det långsiktigt och få folk att komma hit igen.