Callinaz firade nya skivan på Ekebo
Klippantjejen Carolina Skaarup Olsson och hennes orkester Callinaz har gjort det igen! I början av oktober gick deras nya skiva ”Så kom jag till Provence” direkt på den svenska försäljningslistans 11:e plats. Man har också fått fina recensioner i olika medier med högsta betyg, en femma, i danstidningen Får jag lov. Den 5 oktober firade man skivsläppet med en releasefest på Ekebo.
– Vi har haft tidigare releasefester på Best Western Hotel i Klippan, men nu tyckte vi att det kunde vara roligt att vara på Ekebo istället. Det blev en trevlig kväll med 150 personer på plats, säger Carolina.
Hittat sin egen stil
Callinaz förra skiva ”Från mörker till ljus” blev en framgång både bland kritiker och publik. Att följa upp en sådan debutsuccé kan naturligtvis vara nervöst.
– Det är verkligen skitkul att även den här nya skivan har blivit väl mottagen. Vi känner att vi har utvecklats mycket det senaste året och verkligen hittat vår egen stil, och att den kommer fram ordentligt på skivan.
Under de två år som Callinaz varit igång har man gått från 0 till 140 spelningar om året, och man turnerar runt hela Sverige med sin ”nyfixade” buss. Arbetet med ”Så kom jag till Provence” har tagit mycket tid i anspråk, och därför väntar nu en aningen lugnare period i och med sommarens slut och höstens intåg.
– Sommaren har varit väldigt intensiv med både turné och skivinspelning, men vi har redan börjat fundera så smått på nästa skiva. Förhoppningen är att vi ska kunna släppa en skiva om året, och det gäller att vara ute i god tid.
Oväntade coverval
Mycket av planerandet för skivorna görs tillsammans med skivbolaget. Upplägget på de två som kommit ut hittills har varit ganska lika – man varvar nyskivet material med covers. En skillnad mellan ”Från mörker till ljus” och ”Så kom jag till Provence” är valet av låtar.
– Första skivan hade ganska många kända covers. Den här gången har vi valt lite mer överraskande material som vi hoppas att vår publik ska gilla.
Publiken är otroligt viktig för Callinaz. Bandet är mycket aktiva i sociala medier, och man arbetar mycket med att ta bilder under spelningarna som sedan läggs upp på till exempel Facebook.
– Vi lutar oss aldrig tillbaka bara för att det går bra, snarare tvärtom. Det gäller att hålla igång kontakten med fansen och bjuda dom på något intressant hela tiden.