Gå ner i vikt med SlankaShopen

Vill du gå ner i vikt? Har du kanske försökt en massa olika metoder utan att lyckas? Då kan Slanka vara ett alternativ. Marie Lindhe är certifierad Slanka-coach och kostrådgivare som är inriktad på övervikt och ätstörningar. Hon arbetar med så kallade kognitiva metoder och driver SlankaShopen.
– Jag delar min tid mellan Helsingborg, Höganäs och Klippan, och har även en webbutik som många väljer att handla i.

Lång erfarenhet

Marie har 29 års erfarenhet från hälso- och sjukvård, och sedan hon startade som konsulent hos Cambridgekuren 2001 har hon hjälp tusentals kunder med övervikt och rådgivning. Hon har dessutom själv personliga erfarenheter av övervikt, och har gått ner från 108 till 72 kilo.
– Jag kämpar också med vikten och med mina beteenden. Det gäller att vara på sin vakt. Ofta vill hjärnan ha det man inte får och då gäller det att man förberett sig och hittat alternativ som man kan ta till i olika situationer, menar Marie.

Slanka är en helt ny svensk VLCD-produkt som står för ”very low calorie diet”. VLCD är en beprövad och dokumenterad produkttyp som används på sjukhus och överviktskliniker världen över. Slanka finns i välsmakande milkshakes, soppor och måltidsbitar. Den är godkänd av Statens Livsmedelsverk.
Nu har hon och ett 15-tal kollegor gått över till den nya svenska VLCD-produkten Slanka.
– Den är snäppet bättre och jag har fått en enorm respons från mina kunder, säger Marie.

Gedigen kunskapsbank

Slanka är den första produkten av det här slaget som varken innehåller aspartam, gluten eller sojamjöl, och den är mycket lättlöslig.
– Bakom Slanka står expertis med mångårig och mångsidig erfarenhet av arbete med övervikt och VLCD-produkter, säger Marie.

Som certifierad Slanka-coach har Marie och de andra byggt upp en gedigen bank av kunskap, vilket gör att hon kan vägleda sina kunder med både rådgivning och service. Tanken med Slanka är att få fram en svensk högklassig produkt och en modern fungerande arbetsmodell för effektiv viktminskning.
– Vi arbetar inte med några bindande avtal, utan man väljer själv hur länge man vill vara med, säger Marie.

För de som inte kan komma och träffa Marie går det lika bra att handla sina Slankaprodukter i företagets webbutik.
– Vi har uppföljande rådgivning på alla kunder som handlar i webbutiken, på ett personligt och flexibelt sätt, säger Marie.

Ändra tankemönster och vanor

Slanka bjuder på ett webbaserat verktyg som heter Självförtroendeskolan till alla nya kunder. Där kan man göra övningar som hjälper kunden att nå idealvikten. Programmet är utvecklat av en socionom och författare som heter Nina Westlund.
– Hon är även chefscoach och utbildare i stresshantering , och har bland annat skrivit boken ”Bränn inte ut dig”, säger Marie.

Genom Självförtroendeskolan blir man mer medveten om bakgrunden till varför man tänker och handlar som man gör när det gäller mat och man får även hjälp med att stärka sitt självförtroende och sin självkänsla.
– Det tar tid att bryta negativa tankemönster, så man får räkna med att arbeta med materialet i ungefär åtta veckor.

Vad händer efteråt?

När man väl är ”i mål” så småningom finns det bara ett sätt att behålla sin nya kroppsvikt – att fortsätta med sin livsstilsförändring – det vill säga att äta regelbundet enligt tallriksmodellen, röra på sig och fortsätta med det nya tänket. Det går inte att känna sig nöjd och gå tillbaka till den kosthållning man hade innan viktminskningen tog sin början.
– Skulle man falla tillbaka och det gör de flesta av oss någon gång av olika anledningar så gäller det att ta tag i situationen snabbt. Vi är bara människor och ingen är perfekt, menar Marie.

Man kan låta Slanka bli ett naturligt inslag i den vanliga mathållningen. Om man vill unna sig lite extra god mat på helgerna kan man balansera det med att ersätta fem till tio måltider eller mellanmål i veckan med Slankamåltider.
– Själv har jag alltid en måltidsbit eller ”bar” till hands i väskan. För när saker och ting inte blir som man tänkt sig så finns den där och jag kan äta den med vatten till om det kniper. Vi finns även på Facebook där kunder kan diskutera olika saker med varandra, både positiva och negativa, för att stötta och komma vidare. Där går vi också in och svarar på frågor eller kommer med tips, säger Marie.

Till sist vill Marie komma med ett ord på vägen till alla som kämpar:
– Tänk mer på det du kan uppnå än det du bör avstå ifrån.